انجام پروژه های داده کاوی

انجام پروژه های داده کاوی بدر زمینه های مخار weka clementine12 spss modeler14.2 rapidminer ت کارشناسی و کارشناسی ارشد 09367292276 09367292276 azsoftir@gmail.com

انجام پروژه های داده کاوی

انجام پروژه های داده کاوی بدر زمینه های مخار weka clementine12 spss modeler14.2 rapidminer ت کارشناسی و کارشناسی ارشد 09367292276 09367292276 azsoftir@gmail.com

پایان نامه داده کاوی

آموزش و انجام پروژه های داده کاوی

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com



گروه انجام پایان نامه کارشناسی ارشد داده کاوی (Data Mining)  رویال پروژه با کادری مجرب و کارآزموده در پایان نامه داده کاوی کار خود رااز کرد. ای گروه ابتدا در گروه های آموزشی انجام پایان نامه کارشناسی ارشد داده کاوی و نرم افزار آغاز به کار نمود و رفته رفته رشته ها و گرایش های دیگری نیز به لیست پایان نامه های خود افزود.

انجام پایان نامه ارشد داده کاوی در زمینه های مختلف از جمله: تشخیص تقلب بانکی و بیمه، شبکه های عصبی ANN، ماشین بردار پشتیبان SVM، درخت های تصمیم، الگورتم مورچگان، کلونی مورچگان، کلونی ذرات، منطق فارسی Fuzzy logic و....

انجام پایان نامه و پروژه داده کاوی در تشخیص بیماری های کلویه ای، بیماری های چشم، گوش، بیماری قلبی، تشخیص بیماری صرع، تپش قلب، سرطان، سرطان سینه، تشخیص سرطان خون، سرطان لوزالمعده، پیشگیری و پیش بینی بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های ژنتیکی، عوامل سرطان زا،  سرطان ریه، مجاری تنفسی، سرطان‌های دهان، ژن تعمیر DNA

برخی از زمینه های قابل ارائه در زمینه مشاوره پایان نامه داده کاوی را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد
موضوع پایان نامه داده کاوی

    پایان نامه سیستم های تشخیص نفوذ با استفاده از روش های داده کاوی
    تشخیص نرخ اعتباری بیمه و مشتریان بیمه
    تعیین نرخ اعتباری مشتریان بانک
    ارائه روش نوین در پایان نامه داده کاوی در تشخیص بیماری های قلبی با استفاده از شبکه های عصبی
    تشخیص بیماری های عروقی و قلبی با استفاده از درخت تصمیم
    شناسایی سرطان خون با بکارگیری الگوریتم های داده کاوی
    شناسایی سرطان پروستات با استفاده از متد های داده کاوی
    انجام پایان نامه داده کاوی تشخیص سرطان سینه با استفاده از ترکیب طبقه بندها
    و...
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
پس از انتخاب موضوع می بایست به نگارش پروپوزال داده کاوی پرداخت:
مشاوره نگارش پروپوزال داده کاوی

مشاوره پروپوزال کارشناسی ارشد داده کاوی اولین مرحله از مجموعه مراحل انجام پایان نامه می باشد. که در ابتدا به بررسی موضوع از طریق مقالات مختلف پرداخته میشود. سپس با راهنمایی اساتید برتر الگوریتم نهایی که می بایست در مشاوره پایان نامه داده کاوی پیاده سازی شود ارائه میشود. در پروپوزال داده کاوی می بایست به بررسی و ارائه راه کارهای کارا در زمینه موضوع خود بپردازیم. در برخی از دانشگاه های می بایست الگوریتم با جزئیات بیان شود این درحالی است که بسیاری از دانشگاه های حتی نباید نامی از الگوریتم داده کاوی مورد استفاده در پایان نامه خود ببرید و در طی نگارش آن به آلگوریتم بهینه شده خود میرسیم.

 
انجام پایان نامه داده کاوی با وکا
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
پایان نامه داده کاوی مانند تمامی پایان نامه های دیگر احتیاج به ابزاری برای انجام و پیاده سازی دارد، یکی از مهمترین این ابزار ها وکا (Weka) می باشد. وکا در برگیرنده تمامی الگوریتمهای مهم و کاربردی داده کاوی می باشد به صورتی که حد زیادی شما را در پیاده سازی پایان نامه از کد نویسی مبرا میکند. از جمله الگوریتم های مهمی که در weka وجود دارد می توان از انوان طبقه بندها مانند، شبکه عصبی MLP، RFB - SOM، شبکه عصبی فازی، پایان نامه شبکه عصبی با وکا در شبکه هاپفیلد (Hopfield network)، ماشین بولتزمن (Boltzmann machine)، شبکه های عصبی با یادگیری عمیق (Deep Learning) و همچنین مشاوره پایان نامه و پروپوزال درخت های تصمیم با Weka، ماشین بردار پشتیبان (support vector machine- SVM)، مدل مخفی مارکوف Hidden Markov Model (HMM)، رده بندی و کلاسیفیکشن داده ها، کلاسترینگ و خوشه بندی داده ها (clustering algorithms) و....

اینها تنها بخشی از پایان نامه و پروژه های قابل انجام با weka  می باشند

 

تیم هوش مصنوعی و داده کاوی رویال پروژه مفتخر است که سالها در کنار شماست، جهت سفارش پایان نامه، انتخاب موضوع، پروپوزال ویا مشاوره در زمینه سیستم های داده کاوی با ما تماس بگیرید:

سفارش پایان نامه و پروژه داانشجویی

 
انجام پایان نامه پیش بینی رفتار کاربر وب با بهینه سازی کلونی مورچه

در این پایان نامه به بررسی الگوریتم کلونی مورچه بر پایه بهینه سازی برای پیش بینی رفتار کاربر وب با الگوریتم های داده کاوی می پردازیم. متدولوژی این پایان نامه شامل منابع داده ای مختلف مثل محتوا و ساختار وب است، درست مثل استفاده از وب.

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
انجام پایان نامه سیستم رتبه بندی با داده کاوی

 
انجام پایان نامه سیستم رتبه بندی در داده کاوی زمانی اهمیت لازمه را خواهد داشت که از معیار مناسبی برای ارزیابی مشتریان قبل از اعطای تسهیلات برخوردار باشد، به گونه‌ای که تسهیلات بانکی با استفاده از این الگوریتم پیشنهادی پایان نامه به مشتریان مطلوب تخصیص یابد. از دیدگاه داده کاوی و سیستم رتبه بندی، مشتری مطلوب به مشتریانی اطلاق می‌شود که ضمن هزینه نمودن تسهیلات دریافتی در بخش‌های مختلف اقتصادی بتواند به موقع تسهیلات دریافتی را به سیستم بانکی بازگرداند. که این کار با استفاده از الگوریتم های داده کاوی قابل انجام است


انجام پایان نامه تشخیص ریسک اعتباری مشتریان بیمه



azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
بانک ها با ریسکهای متفاوتی روبرو هستند، که مهمترین آنها ریسک اعتباری است که به معنی از دست دادن بهره و سود بانک به دلیل متعهد نبودن وام گیرنده به قرار داد خود میباشد (Ya-qiong, 2007). یکی از خصوصیات بانکها این است که به صورت کوتاه مدت قرض میگیرند و به صورت بلندمدت وام میدهند و این خصوصیت به این امر منتهی شده که بانکها در معرض ریسک اعتباری قرار بگیرند.


این گونه ریسک دارای تاریخچهایی تقریبا همزمان با پیدایش بانک و سیستم بانکداری است. وجود این ریسک ناشی از این احتمال است که وام گیرنده قادر به پرداخت منظم اصل و فرع بدهی خود نباشد و یا در پرداخت آن کوتاهی کند. به همین جهت ارزی ابی بانکها از میزان ریسکی بودن درخواست کنندگان وام و تصمیم این است که آیا اعتبار لازم با میزان نرخ تنظیم شده، داده شود یا خیر. هم چنین کنترل و پایش وام داده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است. (Jacobson, Linde, & Roszbach, 2006) ریسک اعتباری موجب مشکلات مالی در بانکها خواهد شد و ارزیابی آن نیازمند تکنیکهای مدلسازی پیشرفته است که مرتبط به منبع عدم قطعیت ناشی شده میباشد. متعاقبا، ریسک اعتباری یکی از بزرگترین تهدیداتی است که موسسات مالی با آن روبرو هستند و مدلسازی اعتبارسنجی مشتریان موسسات مالی و بخصوص بانک ها امری مهم و ضروری است(2009 Lin,).


یم هوش مصنوعی و داده کاوی رویال پروژه مفتخر است که سالها در کنار شماست، جهت سفارش پایان نامه، انتخاب موضوع، پروپوزال ویا مشاوره در زمینه سیستم های داده کاوی با ما تماس بگیرید:

سفارش پایان نامه و پروژه داانشجویی
انجام پایان نامه پیش بینی استفاده مجدد موفق در ماژول‌های نرم‌افزاری

   
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
با ورود فناوری­های جدید به سازمان­هاو افزایش سرعت تولید اطلاعات و در نتیجه بر جای ماندن حجم عظیمی از داده‌هاو دشواری استفاده از این حجم وسیع، معمولاً امکان استفاده از این داده‌هابه صورت خام وجود ندارد، بلکه دانش موجود در آن­ها باید استخراج گردد. همچنین پایان نامه تحلیل این داده‌هابه واسطه روش‌های گزارش گیری سنتی در این مقیاس امکان­پذیر نیست و روش‌های آماری موجود نیز از ظرفیت کافی جهت تحلیل این داده‌ها برخوردار نمی­باشند. پایان نامه های پیش بینی راهکاری است که با غلبه بر این محدودیت، امکان انجام مطالعاتی جامع­تر با نتایج دقیق­تر و درصد خطای پایین­تر را ممکن سازد.


کاربردهای داده‌کاوی

  
داده کاوی امروزه به یکی از چالش‌ برانگیزترین علوم دنیا تبدیل شده است چرا که دانشمندان و محققان به این مسئله پی برده‌اند که با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی می‌توان به دانش پنهان موجود در داده‌ها پی برد. امروزه نیز با گسترش حجم روزافزون داده‌ها در صنایع، سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی نیاز به استخراج دانش و استفاده از داده کاوی بیشتر حس می‌شود. داده‌کاوی در هر سازمانی که با داده‌های زیاد مواجه است کاربرد دارد.

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
انجام پایان نامه حداکثرسازی تاثیر در شبکه های اجتماعی

 
عنوان پایان نامه:

انجام پایان نامه حداکثرسازی تاثیر در شبکه های اجتماعی

پایان نامه حداکثرسازی تاثیر (Influence Maximization):

پایان نامه حداکثرسازی تاثیر، کاربرد قابل توجهی در بازاریابی ویروسی و دهان به دهان دارد. این پایان نامه اغلب با تعیین مشتریان بالقوه برای اهداف بازاریابی به وجود می آید.

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
مشاوره پایان نامه داده کاوی
دپارتمان کامپیوتر و انجام پایان نامه داده کاوی رویال پروژه از سالها قبل  اقدام به مشاوره پایان نامه داده کاوی به دانشجوانی هوش مصنوعی کرده است.




فرآیند پیش بینی رفتار کاربر در وب کاوی


شکل 4 مراحل اصلی الگوریتمی را نشان می دهد که پیش بینی ها را ایجاد کرده و برخوردهایی را فراهم می کند. زمانی که یک کاربر شئی را درخواست می کند، گره مربوطه در گراف مورد جستجو واقع می شود. اگر گره وجود نداشته باشد یا ثانویه باشد، هیچ پیش بینی انجام نشده و هیچ کمان برخوردی فراهم نمی شود. در مقابل، اگر گره وجود داشته باشد و اصلی باشد،

 همه کمانهای اصلی آن تحلیل می شوند. کمانهایی که دارای اعتبار انتقال بزرگتر از استانه مورد نظر باشند، در فهرست کمانهای اصلی قرار می گیرند، که با اعتبار انتقال مرتب شده اند. آنگاه گره های موخر مانند کمانها نیز مورد جستجو واقع شده و کمانهای ثانویه انها تحلیل می شوند. کمانهای ثانویه با اعتبار انتقال بزرگتر از آستانه ثانویه در فهرست کمانهای نتیجه ثانویه قرار دارند، و آنها نیز با اعتبار انتقال کمان مرتب می شوند.
آنگاه فهرست های کمانهای اولیه و ثانویه بهم پیوند می خورند. URI های مربوط به این کمانها ، برخوردهایی هستند که به عنوان پیش بینی ها فراهم خواهند شد. فهرست قطعی برخوردها را می توان کاهش داد تا تنها اولین برخوردهای N فراهم شود.

 azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com

پیش بینی رفتار کاربران وب

 
الگوریتمهای پیش بینی را می توان به دو گروه اصلی بر اساس نوع اطلاعات استفاده شده برای ایجاد پیش بینی تقسیم کرد (3). اولین گروه شامل الگوریتم هایی می شود که دسترسی های آتی را بر مبنای الگوهای دسترسی قبلی پیش بینی می کنند. دو زیر گروه را می توان مشخص کرد : اول زیرگروهی تشکیل شده از الگوریتم هایی که از مدل مارکف استفاده می کنند


مقدمه ای بر وب کاوی



در حال حاضر، وب دارای استفاده بسیار گسترده ای است، بنابراین افزایش ثابت ترافیک در شبکه مانند باری است که سرورها را مدیریت می کند. گرچه امروزه کاربران وب دارای ارتباطات با پهنای باند بالا هستند، هنوز زمانهای تاخیر گسترده ای را در زمان مرور وب احساس می کنند و دلیل آن اجزای اضافی بارگذاری شده(یعنی شبکه، سرورها، سوئیچ ها، یا سخت افزارهای میانی)، و زمان های انتقال پیام طولانی می باشند. در نتیجه، کاهش زمان تاخیر درک شده توسط کاربران در هنگام مرور صفحات وب، هنوز موضوع تحقیق انتقادی هستند.

انجام انواع پروژه های داده کاوی و متن کاوی

انجام انواع پروژه های داده کاوی و متن کاوی

امروزه سازمان ها برای حفظ بقا و کسب مزیت رقابتی بدنبال بهره گیری هر چه بیشتر از داده ها، اطلاعات و دانش موجود در سازمان و محیط سازمان برای بهبود در تصمیم گیری در سطوح عالی، استراتژیک و عملیاتی هستند و این بهبود با استقرار انبارهای داده سازمانی و هوش تجاری برای تجمیع، یکپارچه سازی و تجزیه و تحلیل داده ها و کشف دانش پنهان در اطلاعات سازمان با استفاده از تکنیک های داده کاوی سازمان بدست می آید.


azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com

داده کاوی و هوش تجاری با هدف حمایت از مدیران ارشد و میانی در فرآیند تصمیم گیری های استراتژیک انجام می شود.



داده کاوی در حقیقت کشف ساختارهای جالب توجه، غیر منتظره و با ارزش از داخل مجموعه وسیعی از داده ها می باشد و فعالیتی است که اساسا با آمار و تحلیل دقیق داده ها منطبق استف داده کاوی تنها محدود به استفاده از الگوریتم رایانه ای یا یک شیوه آماری نیست؛ بلکه فرآیندی است که بوسیله اطلاعات تکنولوژی جدیدتری یا پشتوانه ای را برای تصمیم گیری ها فراهم می کند.
تکنیک های داده کاوی به دو گروه تقسیم شده استک گروه توصیفی و گروه پیش بینی کننده هر کدام از این گروه ها شامل تکنیک های خاص داده کاوی می باشند.این مجموعه با توجه به دانش تئوریک و عملی توسط کارشناسان خبره با استفاده از تکنیک های خاص داده کاوی و هوش تجاری را پیاده سازی می نماید.
شرکت معماران عصر دانش با استفاده از دانش و تخصص در زمینه هوش تجاری و داده کاوی و بهره گیری از نرم افزارهای کارآمد در زمینه تجمیع اطلاعات و ایجاد یکپارچگی در سطح داده ها و فرآیند های سازمانی و نیز بکارگیری ابزارهای مناسب جهت نمایش خروجی تجزیه و تحلیل و گزارشات مدیریتی در قالب داشبوردهای مدیریتی هوش سازمانی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
خدمات قابل ارائه:

•مشاوره در زمینه هوش تجاری (Business Intelligence)

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com


•مشاوره در زمینه داده کاوی (Data Mining)
•آموزش مباحث مرتبط با داده کاوی و هوش تجاری
•راهبری و نظارت بر پروژه های داده کاوی و هوش تجاری
•برگزاری سمینار و کارگاه در زمینه داده کاوی و هوش تجاری

فرآیند اجرای پروژه‌های داده‌کاوی

ممکن است برخی داده‌کاوی (Data Mining) را مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای خودکار یا روش‌های ریاضی و آماری بدانند. درواقع داده‌کاوی یک فرآیند و متدولوژی است که به مدیران کمک می‌کند تا از داده‌های خام به اطلاعات ارزشمندی برسند که به بهبود تصمیم‌گیری‌های آنان منجر شود. یکی از متداول‌ترین فرآیندها برای انجام پروژه‌های داده‌کاوی، CRISP-DM (Cross-Industry Standard Process for Data Mining) نام دارد. در این مقاله به‌طور عمده به توضیح این روش خواهم پرداخت.
CRISP-DM
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
این استاندارد اولین بار در میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط گروهی از شرکت‌های اروپایی به‌عنوان روشی برای انجام پروژه‌های داده‌کاوی ارائه شد. شکل-۱ فرآیند یک پروژه داده‌کاوی را تحت این استاندارد نشان می‌دهد. این فرآیند شش مرحله‌ای از درک نیازهای اصلی کسب‌وکار شروع می‌شود و به ارائه راهکاری برای آن نیاز ختم می‌شود. اگرچه مراحل این فرآیند به دنبال یکدیگر می‌آیند اما در عمل رفت‌وبرگشت‌های زیادی بین مراحل مختلف این فرآیند وجود دارد. کسانی که درگیر پروژه‌های داده‌کاوی بوده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که کار کردن با داده نیازمند سعی و خطا و آزمایش کردن است.
شکل-۱
گام اول: فهم کسب‌وکار

یکی از مراحل مهم یک پروژه داده‌کاوی فهم نیاز کسب‌وکار است. این کار با مطالعه و فهم دقیق نیازهای مدیریتی آغاز می‌شود. اهداف کسب‌وکار که انگیزه اصلی اجرای پروژه است باید به‌خوبی مشخص شوند. اهدافی مانند این‌که “ویژگی‌های مشترک مشتریانی که اخیراً از دست دادیم و از خدمات و محصولات شرکت‌های رقیب استفاده می‌کنند، چیست؟” یا “هر یک از مشتریان شرکت دارای چه ارزشی برای ما هستند؟” من همیشه توصیه می‌کنم بهتر است افرادی که دارای فهم خوبی از آن کسب‌وکار هستند در تمام مراحل همراه تیم پروژه داده‌کاوی باشند.
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
فهم کسب‌وکار و هدف اصلی اجرای پروژه مشخص می‌کند چه داده‌هایی باید جمع‌آوری شوند، چگونه داده‌ها تحلیل شوند و چطور نتایج ارائه شوند. همچنین کمک می‌کند تا بودجه موردنیاز برای اجرا و زمان‌بندی پروژه تعیین گردد.

در مورد اهمیت پرسیدن سؤال درست برای فهم کسب‌وکار مقاله “تحول در گوگل: آیا مدیریت به درد می‌خورد؟” را مطالعه کنید.
گام دوم: درک داده

با توجه به نیاز کسب‌وکار، مجموعه‌ای از داده‌ها که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا هدف آن پروژه محقق گردد، شناسایی می‌شوند. رعایت چند نکته در این مرحله ضروری است.

اول، تحلیل‌گر در مورد نوع داده‌هایی که نیاز دارد باید بسیار دقیق و شفاف باشد. برای مثال ممکن است که یک خرده‌فروش که به دنبال تحلیل رفتار خریداران زن که پوشاک فصلی می‌خرند است، داده‌هایی در مورد وضعیت جمعیت شناختی آنان، میزان خرید و ویژگی‌های اجتماعی-اقتصادی آنان جمع‌آوری کند.

دوم، تحلیل‌گر باید با داده‌ها به‌خوبی ارتباط برقرار کند. او باید منابع جمع‌آوری داده را بشناسد؛ این‌که داده‌ها چگونه جمع‌آوری‌ شده‌اند، در چه قالبی نگه‌داری می‌شوند، دستی جمع‌آوری می‌شوند یا به شکل خودکار، چه کسانی داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، هر چند وقت یک‌بار داده‌ها به‌روزرسانی می‌شوند و مانند آن.

او همین‌طور باید تعریف دقیق متغیرهایی را که در داده‌ها وجود دارند، بداند. بر اساس تجربه شخصی می‌دانم که حتی ممکن است در داخل یک شرکت افراد مختلف تعریف واحدی از یک متغیر نداشته باشند. تحلیل‌گر باید بداند به‌طور دقیق هر متغیر چه معنی می‌دهد، آیا هم‌پوشانی بین آنچه اندازه‌گیری می‌شود وجود دارد، متغیرهای وابسته و مستقل را شناسایی کند و مانند آن.
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
سوم، تحلیل‌گر باید تشخیص دهد کدام‌یک از متغیرها، کمّی (Quantitative) و کدام‌یک کیفی (Qualitative) است. متغیرهای کمّی به‌طور مستقیم با اعداد سنجیده می‌شوند. سطح درآمد ماهیانه هر فرد و یا میزان فروش هفتگی شرکت برحسب دلار مثال‌هایی از متغیرهای کمّی هستند. متغیرهای کیفی که متغیرهای رسته‌ای (Categorical) نیز نامیده می‌شوند، مستقیماً با مقادیر عددی سنجیده نمی‌شوند. این متغیرها به دو دسته اسمی (Nominal) و ترتیبی (Ordinal) تقسیم می‌شوند.

متغیرهای اسمی دارای مقادیر محدود و بدون ترتیب هستند. برای مثال جنسیت (زن و مرد بودن)، هوادار یک باشگاه ورزشی بودن با نبودن، استان محل زندگی و رشته تحصیلی نمونه‌هایی از متغیرهای اسمی هستند. متغیرهای ترتیبی دارای مقادیر محدود و بر اساس یک ترتیب هستند. سطح رضایت مشتری (که معمولاً بر اساس طیف لیکرت سنجیده می‌شود: از خیلی راضی تا خیلی ناراضی)، سطح تحصیلات (کاردانی، کارشناسی تا دکترا) نمونه‌هایی از متغیرهای ترتیبی هستند.

اهمیت فهم انواع متغیرها این است که روش‌های تحلیل این متغیرها از نظر آماری متفاوت است. همچنین متغیرهای کمّی را به‌طور مستقیم می‌توان تحلیل کرد ولی متغیرهای کیفی ابتدا باید به شکل عددی کدگذاری شوند تا بتوان آن‌ها را تحلیل کرد.

چهارم، تحلیل‌گر معمولاً در این گام شروع به بررسی اولیه داده‌ها می‌کند. در این مرحله معمولاً متغیرهای عددی بر اساس خلاصه‌های آماری مانند میانگین، کمینه/بیشینه، انحراف معیار، میانه و یا سایر کمیت‌های آماری موردعلاقه بررسی می‌شوند. در مورد متغیرهای رسته‌ای فرکانس و مد داده‌ها تحلیل می‌شوند. تحلیل‌های همبستگی، رسم نمودارهای پراکندگی، هیستوگرام و سایر روش‌ها برای نمایش گرافیکی داده‌ها در این مرحله بکار می‌روند تا تحلیل‌گر بتواند فهم بهتری نسبت به داده‌ها پیدا کند.
گام سوم: آماده‌سازی داده
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
هدف از این گام، آماده کردن داده‌ها برای فاز تحلیل با روش‌های داده‌کاوی است. بر اساس تجربه شخصی می‌دانم این فاز معمولاً بیشترین زمان را به خود صرف می‌کند. در برخی از پروژه‌ها ممکن است تا ۸۰ درصد زمان پروژه به مرحله آماده‌سازی داده اختصاص داده شود. علت این مسئله این است که در دنیای واقعی داده‌ها معمولاً آن‌طور که می‌خواهیم نیستند.

وجود المان‌های نامربوط، عدم وجود المان‌های موردعلاقه، خطا و داده‌های پرت (Outliers)، ناسازگاری و مانند آن نیازمند این است که تحلیل‌گر زمان زیادی را برای آماده کردن داده‌ها بگذارد. در بسیاری از موارد پیش می‌آید که داده‌ها به شکل الکترونیکی ذخیره نشده‌اند و یا اگر شده‌اند نمی‌توان آن‌ها را مستقیم استفاده کرد. در یکی از پروژه‌هایی که درگیر بودم بسیاری از داده‌ها در فایل‌های PDF توسط کارفرما ارائه شده بود. آماده کردن اعداد موجود در این فایل‌ها برای تحلیل کاری طاقت‌فرسا و زمان‌بر بود.

شکل-۲ نشان می‌دهد که در یک پروژه داده‌کاوی چه مراحلی باید طی گردد تا داده‌های دنیای کسب‌وکار برای تحلیل نهایی آماده شوند.
شکل-۲

در فاز درآمیختن داده (Data Consolidation) باید داده‌های مرتبط شناسایی و جمع‌آوری شوند، رکوردها و متغیرهای موردنیاز انتخاب و منابع داده با یکدیگر یکپارچه شوند. در بسیاری از موارد داده‌های کسب‌وکار از منابع مختلف به دست می‌آیند؛ برخی ممکن است از سیستم ثبت فروش به دست آیند، برخی دیگر از سیستم مدیریت انبار، برخی از طریق نظرسنجی و مانند آن. منظور از یکپارچه‌سازی داده این است که این داده‌ها بتوانند به شکلی که کنار هم قرار گیرند که ارتباط آن‌ها مشخص‌شده و قابل‌تحلیل شوند.

در فاز پاک‌سازی داده (Data Cleaning)، داده‌های گم‌شده (Missing Values) که مقادیر آنان نامعلوم است شناسایی می‌گردند. روش‌های مختلفی برای برخورد با داده‌های گم‌شده وجود دارد. در برخی موارد ممکن است مقادیر بسیار محتمل برای آنان پیدا کنیم. در برخی موارد هم آنان را نادیده بگیریم و رکورد مربوط به آن را حذف کنیم. در این فاز داده‌های پرت باید شناسایی شوند. برخی موارد داده‌های پرت حذف می‌شوند چراکه ممکن است در اثر خطا در ورود داده به وجود آمده باشند. با داده‌های پرت باید بااحتیاط رفتار کرد. در برخی حالات داده‌های پرت نشان‌دهنده رخ‌دادهای منحصربه‌فرد هستند و بسیار می‌توانند جالب‌توجه باشند. همچنین ناسازگاری‌ها باید شناسایی شوند. برای مثال ممکن است مقادیر متفاوتی برای یک مورد، از دو منبع داده متفاوت به دست آید. در همه این موارد حضور خبرگان و کسانی که با کسب‌وکار آشنا هستند کمک می‌کند تا علت وجود این موارد شناسایی و در مورد نحوه برخورد با آن تصمیم‌گیری شود.

در فاز تبدیل داده (Data Transformation) ممکن است بخواهیم داده‌ها را نرمال کنیم. متغیرهای مختلف در مسئله ممکن است بازه متفاوتی از مقادیر به خود بگیرند. سطح درآمد سالیانه مقدار عددی بسیار بزرگ‌تری از میزان تجربه برحسب سال را به خود می‌گیرد. این مسئله ممکن است در مدل‌های ریاضی سوگیری ایجاد کند. به همین دلیل معمولاً مقادیر متغیرها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که نرمال شوند؛ برای مثال همه آن‌ها بین ۱- و ۱+ شوند. روش دیگر برای تبدیل داده، گسسته کردن داده‌های کمّی است. برای نمونه سطح درآمد که یک متغیر کمّی است به سه سطح بالا، متوسط و پایین تقسیم شود. اگرچه میزان دقت اندازه‌گیری افت پیدا می‌کند، ممکن است برای مسئله موردنظر همین سطح دقت کفایت کند. به‌این‌ترتیب از پیچیدگی محاسبات و یا دشواری ارائه نتایج برای مخاطب کاسته می‌شود. از سمت دیگر ممکن است بخواهیم داده‌های رسته‌ای را تجمیع کنیم. برای مثال در داده‌ها، محل زندگی مشتریان ۵۰ دسته مختلف را شامل می‌شود. ممکن است چنین حدی از دقت برای تحلیل لازم نباشد و اگر این نواحی به پنج منطقه کلی تقسیم شوند کفایت کند. در این فاز همچنین ممکن است بر اساس متغیرهای موجود، متغیر جدیدی تعریف شود تا فرآیند تحلیل را ساده‌سازی کند. برای مثال در مورد داده‌های اهدای عضو، در پایگاه داده اصلی گروه خونی گیرنده عضو و گروه خونی دهنده عضو ذکر شده است. تحلیل‌گر می‌تواند متغیر دو ارزشی (Binary) جدیدی تعریف کند که نشان دهد آیا گروه خونی گیرنده و دهنده عضو، باهم هماهنگ است یا خیر.
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
فاز نهایی، کاهش داده (Data Reduction) است. در داده‌کاوی تمایل داریم با داده‌های بزرگ کار کنیم اما خود این مسئله می‌تواند دشواری‌هایی ایجاد کند. لزوماً ممکن است همه داده‌ها موردنیاز نباشد. در یک پایگاه داده که داده‌ها دارای دو بعد هستند ستون‌ها (متغیرها) و سطرها (رکوردها)، تحلیل‌گر ممکن است ابعاد داده را کاهش دهد. یک روش، کاهش تعداد متغیرهاست. تکنیک‌های آماری مانند تحلیل مؤلفه‌های اصلی (Principal Component Analysis)، تحلیل همبستگی، آزمون کای دو (Chi-Square Test) و یا درخت تصمیم‌گیری (Decision Tree Induction) برای این منظور بکار می‌روند. در مورد تعداد رکوردها، برخی از منابع داده ممکن است شامل میلیون‌ها یا میلیاردها رکورد باشند. این مسئله می‌تواند توان محاسباتی را به شکل نمایی کاهش دهد. در این حالت به‌جای تحلیل همه داده‌ها می‌توان زیرمجموعه‌ای از آن را انتخاب کرد و تحلیل را روی آن انجام داد. تحلیل‌گر باید بسیار دقت کند که در این حالت نمونه به‌گونه‌ای انتخاب شود که منعکس‌کننده الگوها و روابط موجود در داده‌های اصلی باشد. در مورد داده‌هایی که چولگی (Skewness) دارند (به این معنی که یک زیرمجموعه از داده بخش زیادی از آن را تشکیل می‌دهد؛ مثلاً داده‌های فروشی که افراد زیر ۳۰ سال، ۹۰ درصد مشتریان را شامل می‌شوند) ممکن است نیاز باشد تا متعادل‌سازی صورت گیرد. مطالعات نشان داده مدل‌هایی که بر اساس داده‌های متعادل ساخته می‌شوند قدرت پیش‌بینی کنندگی بهتری دارند. یک روش افزایش نمونه‌گیری (Oversampling) از بخش‌هایی است که کمتر در داده‌ها حضور دارند.
گام چهارم: مدل‌سازی

در این گام، تحلیل‌گر ممکن است روش‌های مختلف داده‌کاوی را بر روی داده‌های آماده‌شده امتحان کند تا بتواند به هدف اصلی پروژه برسد. ساخت مدل یک فرآیند خطی نیست و رفت‌وبرگشت‌های زیادی وجود دارد. یک مدل بهینه در داده‌کاوی وجود ندارد و بسته به مسئله‌ای که تحلیل‌گر با آن مواجه است، روش‌های مختلف باید آزمایش شوند و خروجی آن‌ها باهم مقایسه گردند. در این مرحله احتمالاً لازم است به گام قبلی بازگشت و برای برخی از الگوریتم‌ها داده‌ها را به شکل دیگری آماده کرد.

بسته به نیاز کسب‌وکار، داده‌کاوی ممکن است باهدف پیش‌بینی (Prediction)، پیدا کردن روابط (Association) و یا برای خوشه‌بندی (Clustering) استفاده گردد. در هر یک از این دسته‌ها الگوریتم‌های متفاوتی وجود دارند که بسته به شرایط یکی از آن‌ها یا ترکیبی از آنان استفاده می‌شوند.
گام پنجم: ارزیابی
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
در گام پنجم مدلی که توسعه یافته است بر اساس دقت و قابلیت عمومی‌سازی آن آزمایش می‌شود. در این مرحله باید ارزیابی شود که مدل تا چه حد می‌تواند به اهداف کسب‌وکار کمک کند. اگر زمان‌بندی و بودجه پروژه اجازه دهد بهتر است مدل در دنیای واقعی آزمایش شود. نتایج آزمایش کمک می‌کند تا مدل ارزیابی شود و شاید اطلاعات جدیدتری به دست آید که به کامل‌تر شدن مدل کمک کند.

این مرحله بسیار مهم و چالش‌برانگیز است. در این مرحله تیم پروژه باید نشان دهد که دانش به‌دست‌آمده از مدل می‌تواند الگوها و روابط جدیدی را به تصمیم‌گیر نشان دهد که با استفاده از آن ارزش جدیدی برای کسب‌وکار خلق می‌شود. این مانند حل کردن یک معما است. آنچه از فرآیند داده‌کاوی به دست می‌آید تنها بخشی از یک کل است. مدیران و تحلیل‌گران باید نتایج را در فضای کلی آن کسب‌وکار مورد ارزیابی قرار دهند. در اینجا دانش کسب‌وکار کمک بسیاری به بررسی خروجی‌های مدل می‌کند.

مدیران کسب‌وکار معمولاً علاقه و دانش کافی برای آنکه درگیر تحلیل‌های پیچیده ریاضی شوند، ندارند. وظیفه تحلیل‌گر و تیم پروژه داده‌کاوی است تا با ابزارهای گرافیکی و استفاده از جداول ساده به بهترین شکل ممکن نتایج و الگوهای کشف‌شده در داده‌ها را به تصمیم گیران عرضه کنند.
گام ششم: استقرار
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
بسته به نوع پروژه، فاز استقرار می‌تواند متفاوت باشد. در برخی موارد ارائه گزارش از روند کار و خروجی تحلیل، پایان یک پروژه داده‌کاوی است. در سمت دیگر استقرار یک سیستم قابل تکرار که سازمان از آن بتواند برای مدت‌ها استفاده کند قرار دارد. در استقرار چنین سیستمی باید تحلیل‌گر نیز مشارکت داده شود تا فهم خود را به اجراکننده سیستم انتقال دهد.

مرحله استقرار می‌تواند شامل فعالیت‌های نگه‌داری نیز شود. در طول زمان محیط کسب‌وکار و نیازهای آن تغییر می‌کند و ممکن است مدل به‌دست‌آمده کارایی خود را از دست بدهد. طراحی یک استراتژی نگه‌داری مناسب می‌تواند کمک کند تا کسب‌وکار برای مدت طولانی به‌اشتباه از مدل داده‌کاوی استفاده نکند.
سخن پایانی
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
در پایان می‌خواهم تأکید کنم که مدیران نباید پروژه‌های داده‌کاوی را یک جعبه سیاه ببینند که از خروجی آن می‌توانند استفاده کنند. چنین رویکردی عموماً به شکست می‌خورد. مدیران باید از فرآیند داده‌کاوی آگاهی داشته باشند، در توسعه آن مشارکت فعال کنند و فهم خود را از کسب‌وکار به شکل سازنده‌ای به تیم پروژه منتقل کنند. این تعامل هم کمک می‌کند تا مدل بهتری ساخته شود و هم به مدیران کمک می‌کند تا به نتایج اطمینان بیشتری داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های خود از آن استفاده کنند.

گامهای انجام پروژه داده کاوی در کسب و کار

گامهای انجام پروژه داده کاوی در کسب و کار
0
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
در بسیار از کسب و کارها وسازمان‌ها داده کاوی به عنوان یک جزء تکنولوژی تحلیلی (analytical technology component) در نظر گرفته می شود. در این دیدهدف استفاده از داده کاوی، رسیدن به یک جواب برای یک مشکل یا چالش کسب و کار با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک است. همین دید اشتباه باعث شده است که مدیران کسب و کار فکر کنند که انجام پروژه خوب و بدون نقص داده کاوی یعنی خریدن نرم افزار و سخت افزار  های مرتبط با داده کاوی.
مفهوم و تعریف درست داده کاوی در کسب و کار عبارت است:
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
داده کاوی در حوزه کسب و کار یک فرایند گام به گام است که در آن متخصصان حوزه داده کاوی و متخصصان حوزه کسب و کار به صورت مداوم با ابزارها و تکنولوژی‌های داده کاوی در ارتباطات هستند تا بتوانند بهترین راه حل را برای مشکلات کسب و کار ارائه دهند. بر این اساس گام‌های داده کاوی در یک کسب و کار را می‌توانیم به صورت زیر برشماریم

    شناسایی مشکلات و چالش‌های کسب و کار
    تحلیل دقیق و موشکافانه مشکلات و چالش‌ها
    شناسایی ابزارها و تکنیک‌های مناسب داده کاوی برای حل مشکلات یا چالش‌ها
    پیاده سازی راه حل و نظارت بر خروجی

گام های بیان شده در بالا می بایست به صورت متوالی انجام شوند و وردوی هر گام، خروجی گام قبلی است. به عبارت دیگر تا یک گام انجام نشود، شروع گام بعدی ممکن نیست.

داده کاوی در کسب و کار
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
گام های داده کاوی در کسب و کار

تجربه نشان داده است که گام ” شناسایی مشکلات و چالش‌های کسب و کار ” مهم‌ترین گام در موفقیت داده کاوی در کسب و کارها است. نکته مهمی که بر اساس این تجربه قابل ذکر است؛ این است که در مهمترین گام داده کاوی، نقش متخصصان و نیروی انسانی بسیار پر رنگتر است  ابزاها و تکنولوژی  است.
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
در این مطلبقصد داشتیم تا یک تعریف دقیقتر از داده کاوی از منظر کسب و کار ارائه بدهیم، و دید تکنولوژی تحلیلی محض را نسبت به داده کاوی در کسب و کار برطرف کنیم.

پروژه داده کاوی

پروژه داده کاوی

داده کاوی یا data mining  ،دانش استخراج طلاعات از داده های بسیار زیاد می باشد.داده کاوی ،اطلاعات و داده ها را استخراج و مورد تجزیه تحلیل قرار می دهد.

مشاوره پروژه های داده کاوی

تحلیل داده ها

کدنویسی نرم افزاری جهت پردازش و داده کاوی






azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
داده کاوی،در مفهوم کلی استخراج داده های نهان از میان بانک های اطلاعاتی می باشد. اکثر شرکت‌ها،سازمانها و موسسات دارای حجم زیادی از اطلاعات هستند. تکنیک‌های داده‌کاوی به استخراج و تجزیه تحلیل این اطلاعات کمک می نماید.

داده کاوی به عنوان ابزاری برای کشف جرایم،پیش بینی رفتار مشتریان، ارزیابی میزان ریسک و فروش محصولات  و یا تشخیص بیماری و ...به کار می‌رود.معمولا جهت انجام پروژه های داده کاوی از نرم افزار متلب استفاده می شود هرچند که نرم افزارهای دیگری نیز در داده کاوی کاربرد دارند.بسیاری از شرکت های بزرگ مانند  IBMنیز نرم افزارهایی را جهت داده کاوی طراحی کرده اند.

کاربردهای داده کاوی در صنعت

به علت وجود داده های زیاد و دانش و اطلاعات کم در رابطه با داده های موجود به سراغ داده کاوی می رویم.داده کاوی در بسیار از صنایع و زمینه ها کاربرد دارد.به عنوان مثال:

کاربردهای داده کاوی  در علم پزشکی

 کاربردهای داده کاوی در بانکداری
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
کاربردهای داده کاوی در صنعت بیمه

داده کاوی مرتبط با وب و شبکه های اجتماعی

داده کاوی به تصمیم گیری،پیش بینی و دسترسی به اطلاعات ضروری کمک بسیاری می نماید.

برخی از پروژ ها وفرآیندهای قابل اجرا با تکنیک های داده کاوی:

پیدا کردن بازار هدف به وسیله  داده کاوی

بهره گیری از داده کاوی در یافتن الگوی خرید مشتری
انجام پروژه داده کاوی

دسته‌بندی مشتریان بانک ها با استفاده از تکنیک های داده کاوی

تحلیل نیازهای مشتریان و تشخیص محصولات مناسب برای دسته‌های مختلف مشتریان و شناسایی گرایش های آنان در خرید

تشخیص و تعیین و اولویت بندی  فاکتورهای جذب مشتری

پیش بینی میزان خرید مشتریان از طریق داده کاوی

پیش‌بینی الگوهای کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری و شناسایی جرایم مالی
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
تشخیص مشتریان ثابت و دسته‌بندی و خوشه‌بندی مشتریان با توجه به رفتار مشابه آنها در زمینه بانکداری و بازپرداخت وام

مدیریت ارتباط با مشتریان(بانک،بیمه و ...) و تدوین استراتژی بر اساس مشتریان هدف

داده کاوی بانکها و بیمه

تحلیل اعتبار مشتریان بر اساس داده کاوی

تحلیل پاسخگویی مشتریان به ارائه خدمات جدید بانکی

پیش بینی میزان خرید و استفاده از تسهیلات جدید

تحلیل ریسک و تخمین میزان امتیازات مشتریان بر اساس رفتار خرید
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
پیش‌بینی میزان خسارت با استفاده از تکنیک های داده کاوی

استخراج عوامل موثر در وفاداری مشتریان

شناخت نیازها و الگوهای خرید سرویس های بیمه‌ای توسط مشتریان
داده کاوی پزشکی

پیش بینی و تحلیل میزان موفقیت اعمال جراحی و تعیین میزان موفقیت روشهای درمانی در برخورد با بیماری

تعیین میزان تاثیر دارویی خاص بر بیماری مورد مطالعه و تاثیرات احتمالی آن
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
تحلیل و تشخیص بیماری با استفاده از داده های پزشکی مانند پیش بینی بیماری سرطان
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
کشف تقلب در سازمان ها با استفاده از داده کاوی

پیش بینی بازار فروش در آینده