آموزش انجام پایان نامه داده کاوی
پایان نامه, پایان نامه دکتری, پایان نامه کارشناسی ارشد
آموزش انجام پایان نامه داده کاوی
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
در ادامه سلسله مقالات آموزشی انجام پایان نامه ، در این مقاله نمونه ای از فصل اول یک پایان نامه در حوزه داده کاوی و مدیریت دانش آورده شده است. موضوع این پایان نامه افزایش بهره وری سازمان ها با استفاده از داده کاوی می باشد.
انجام پایان نامه ارشد و دکتری موسسه ادیب مشاور
1-1 مقدمه
با پیشرفت سریع دانش و تکنولوژی مدیران سازمانها نیاز به توسعه مهارتهایشان دارند تا با پیشرفت دانش و تکنولوژی همگام شوند. مدیران سازمانها به نیروی مشاهده و قوه ذهنی قوی نیاز دارند تا بتوانند نیروهای داخلی و خارجی سازمان را شناسایی کنند. بسیاری از محققان بیان داشتهاند که فرهنگ به عنوان یک عامل پیشگویانه است که موفقیت سازمان را نشان میدهد. هر سازمانی الگوهای اعتقادی، داستانها و افسانهها، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد که خود متاثر از جامعه آن است و باعث میشود تا اعضا، شناختی مشترک پیدا کنند و نوعی یکرنگی و همسویی در بین آنها مشاهده شود.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
فرهنگ سازمانی بر تمام جنبههای سازمان تاثیر میگذارد. مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که فرهنگ بر تدوین اهداف و استراتژیها، رفتار فردی و عملکرد سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، نحوه تصمیمگیری و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فداکاری و تعهد، سختکوشی و سطح اضطراب و مانند آن تاثیر میگذارد. همچنین ثابت شدهاست که سازمانهای عالی و موفق دارای فرهنگ قویتر و موثر بودهاند. بهطور کلی در سازمان پدیدهای دور از نقش و اثر فرهنگ سازمانی وجود ندارد. همچنین اگر مدیران در صدد تغییر بهرهوری و عملکرد سازمان باشند باید به عوامل متشکله فرهنگ سازمانی و تغییر آنها توجه داشته یاشند. در بساری از کشورها و سازمانهای موفق، مدیران توجه لازم را به مساله فرهنگ سازمانی دارند، اما مطالعات و تحقیقات در این زمینه در کشور ایران نشان میدهد که متاسفانه بسیاری از سازمانها از وجود و نحوه عملکرد فرهنگ سازمانی بی اطلاعاند، در فرایند تغییر سازمانی عمدتا به انجام تغییرات فیزیکی و قابل لمس در کوتاه مدت میپردازند، حتی گاهی از مفهوم فرهنگ سازمانی و اثر آن بی بهرهاند [1]. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای فرهنگ سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در سازمان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی میباشد. با ارائه این مدل بستری برای ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در سازمان فراهم میشود. مدیریت دانش به مثابه ابزاری راهبردی به منظور استفادة حداکثری از دانش موجود در سازمانها از ضروریات هر سازمانی بهشمار میرود. امروزه، در میدان رقابت سازمانها، سازمانی پیشرو و برندة میدان بهشمار میرود که، بر خلاف معادلات گذشتة جهان که منابع مالی، فیزیکی و... را عامل برتری سازمانها میدانستند، با تکیه بر دانش موجود و کاوش دانش نهان سازمان به کسب مزیت رقابتی بپردازد. برای اثربخشی فرایند مدیریت دانش، دادهکاوی یکی از ابزارها برای کشف و استخراج دانش نهان سازمانها و تبدیل آنها به دانش آشکار معرفی شد. در ادامه این فصل به عناوین بیان مساله، ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف و ضروریات و تعاریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق پرداخته خواهد شد.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
1-2 بیان مساله
تا دو دهه قبل به سازمانها به عنوان ابزارهای عقلایی برای ایجاد هماهنگی و کنترل افراد برای اهداف نگریسته میشد. نگاهی ژرفتر بر تعاریف سازمانی این واقعیت را روشن میکند که فرهنگ سازمانی سیستمی از معانی مشترک میباشد یا مجموعهای از اجزای کلیدی که ارزشهای سازمانی را تشکیل میدهد. بنابراین فرهنگ سازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان روشن میسازد [2].
سازمانهای فعلی به منظور بقاء حتی برای یک دهه، باید پیوسته تغییر کنند؛ اما تغییر به تنهایی کافی نسیت تغییر باید مبتنی بر جمعآوری دادههایی مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آنها به دانش باشد .اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش نیازمند نگرشی همه جانبه و فراگیر به عوامل مختلف سازمانی است. چالش اصلی سازمانها، درک مدیریت دانش و چگونگی پیادهسازی آن در قالب یک نظام مدیریت دانش است؛ اما کارکردها و تعاریف نظام مدیریت دانش هنوز نامشخص است.
مدیریت دانش رویکرد نظاممند یافتن، درک کردن و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و از طریق زمان و هزینه آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش میکند. برای تعریف دانایی باید چندین واژه تعریف شود. ابتدا از دادهها صحبت میکنیم. دادهها منبع حیاتی بهشمار میرود که با بهرهبرداری صحیح از آنها می توان دادهها را به اطلاعات با معنی تبدیل نمود. بدین ترتیب اطلاعات میتوانند به دانایی و در نتیجه حکمت تبدیل شوند. در واقع اطلاعات، دانایی وحکمت، بیش از مجموعههای فوق هستند و به نوعی کل آنها از همافزایی اجزا تشکیل میشوند، نه جمع جبری اجزا.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
دادههای یک رشته واقعیتهای عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. از دیدگاه سازمانی، دادهها یک سلسله معاملات ثبت شدهی منظم تلقی میشوند. سازمانهای نوین معمولا دادهها را در یک سامانهی فناوری ذخیره میکنند. اطلاعات یعنی دادههای مربوط و هدفدار، به بیانی دیگر، دادهها به تنهایی مربوط و هدفدار نیستند، بلکه نوعی پیام بهشمار میآیند. پیام مورد نظر ما معمولا به شکل مدرکی مکتوب یا به صورت ارتباط شنیداری یا دیداری نمود مییابد. اطلاعات از یک فرستنده ارسال میشوند و بوسیلهی گیرنده دریافت میشوند. تنها گیرنده میتواند مشخص کند که دریافتیهای وی واقعا اطلاعات بوده و او را تحت تاثیر قرار داده است. داشتن ارتباط و هدف ویژگی اطلاعات است. دانش مخلوط سیالی از تجربیات، ارزشها و اطلاعات جدی است که دانش در ذهن دانشور بهوجود و بهکار میرود. دانش در سازمانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویههای کاری، فرآیندهای سازمانی، اعمال هنجارها مجسم میشود. دانش، به شکلهای پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است [3].
دانش از اطلاعات و اطلاعات از دادهها ریشه میگیرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهدهی خود بشر است. نهایتا باید توجه داشت که تبدیل داده و اطلاعات به یکدیگر بهواسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد، ولی فناوری اطلاعات گزینهی ناتوانی برای تبدیل اطلاعات به دانش است. از این رو میباید با استفاده از تکنولوژیهای جدید و نوآوری، فناوری صورت گرفته برای تولید دانش و مدیرت آن در سطوح مختلف در سازمانها اقدام شود. یکی از سطوح بسیار مهم مدیریت دانش در سازمانها ارائه مدل کارامد فرهنگ سازمانی برای هر سازمان میباشد. در این تحقیق سعی بر آن داریم که با استفاده از تکنولوژیها و تکنیکهای جدید فناوری بهخصوص تکنیکهای کاوش داده یک مدل کارآمد رفتار سازمانی برای مدیریت دانش در سازمانها ارائه کنیم. ویژگی اصلی این مدل استفاده از دادههای گذشته خود سازمان برای ارائه مدل فرهنگ سازمانی مدیریت دانش آن میباشد.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
دانش، کلید اصلی رقابتپذیری در سازمانها بهشمار میرود. سازمانهای جدید مبتنی بر دانش هستند و این بدان معنی است که آنها باید به گونهای طراحی شوند که بتوانند دانش سازمانی خود را شناخته، آن را ذخیره کرده و در موقع لزوم از آن بهرهبرداری نمایند و همچنین نیازهای دانش خود را شناخته و از اطلاعات و دانش جدید به نحو احسن استفاده کنند. مجموعه این عوامل پارادایم جدیدی را در عرصه مدیریت بنیان نهاده است که از آن بعنوان مدیریت دانش یاد میشود[4].
قرن بیست و یکم به قرن اقتصاد دانشی تبدیل گشته است و سرمایه دانشی به عنوان یک منبع مهم و دارایی اصلی در زندگی اجتماعی مطرح شده است. منابع غیرملموس مانند دانش، مزایای رقابتی بادوام ایجاد میکنند. در محیط کنونی با ویژگیهایی مثل افزایش سطح پیچیدگی، جهانی سازی و پویایی، توسعه و حفظ مهارتها توانمندیهای داخلی، ایجاد تغییرات هم در پایه دانشی سازمان و هم روشی که سازمان از دانش فعلی خود استفاده میکند، برای رقابت بسیار مهم است. بدین جهت مدیریت دانش در بسیاری از سازمانها در اولویت اصلی سرمایهگذاری قرار دارد و این موضوع که عملکرد مدیریت دانش قویاً به سرمایههای فکری سازمان بستگی دارد مورد تأیید قرار گرفته است [5].
امروزه سازمانها دریافتند که هیچ چیز به اندازه دانش نمیتوانند آنها را در دنیای رقابتی نگه دارد لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفتهاند. مدیرت دانش بهعنوان ابزاری که میتوانند دانش موجود را گردآوری کرده و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است [6].
رفتار سازمانی در جستجوی دانش همه جانبه رفتار در محیطهای سازمانی از طریق مطالعه منظم فرد، گروه و فراگردهای سازمانی است. مدیریت دانش چابکی سازمان را که برای هر کسب و کار الکترونیکی حیاتی است را افزایش میدهد و بدین ترتیب سازمان را قادر میسازد تا با سرعت به هر تغییری در سطح بین المللی یا در جامعه واکنش مناسب نشان دهد [7].
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
اکثر دانشمندان و متخصصان عقیده دارند که فرهنگ سازمانی همه جانبه و فراگیر، عامل اصلی و مهم برای موفقیت استقرار تکنولوژیهای مدیریت دانش در یک سازمان میباشد. در سالهای اخیر تحقیقات محدودی درباره ویژگیهای اصلی فرهنگ سازمانی بهمنظور کاربرد تکنیکهای مختلف مدیریت دانش در یک سازمان انجام شده است. تعدادی از تکنیکها و تکنولوژیهای مربوطه عبارت است از: سیستم پشتیبانی تصمیمگیری[1]، سیستمهای مدیریت پرونده[2]، مدلهای کسبوکار[3]، موتورهای جستجو[4]، سیستمهای گردش کار[5]، سیستمهای تلفیق اطلاعات[6]، تکنولوژیهای مدیریت پایگاه داده[7]، انبارهسازی داده[8] و دادهکاوی[9]. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، این حوزه یعنی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و تکنولوژیهای مدیریت دانش، یکی از زمینههای بروز تحقیقاتی و پژوهشی میباشد. یکی از تکنولوژیهایی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه حوزه مدیریت دانش قرار گرفته است، تکنیکهای دادهکاوی و یا استخراج و کاوش دانش از میان داده است. دادهکاوی یکی از مهمترین فناوریها است که بهوسیله آن الگوهای مفید در دادهها با حداقل دخالت کاربران شناخته میشوند و اطلاعاتی را در اختیار کاربران و تحلیلگران قرار میدهند تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانها اتخاذ شوند [8].
در دادهکاوی از بخشی از علم آمار به نام تحلیل اکتشافی دادهها استفاده میشود که در آن بر کشف اطلاعات نهفته و ناشناخته از درون حجم انبوه دادهها تاکید میشود. علاوه بر این دادهکاوی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز ارتباط تنگاتنگی دارد، بنابراین میتوان گفت در دادهکاوی تئوریهای پایگاه دادهها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم آمار را در هم میآمیزند تا زمینه کاربردی فراهم شود [9].
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
باید توجه داشت که اصطلاح دادهکاوی زمانی به کار برده میشود که با حجم بزرگی از دادهها، در حد مگا یا گیگابایت، مواجه باشیم. در تمامی منابع دادهکاوی بر این مطلب تاکید شده است، هر چه حجم دادهها بیشتر و روابط میان آنها پیچیدهتر باشد، دسترسی به اطلاعات نهفته در میان دادهها مشکلتر میشود و نقش دادهکاوی به عنوان یکی از روشهای کشف دانش، روشنتر میگردد.
بهطور کلی رفتار سازمانی شامل رفتارهای اختیاری کارکنان است که جز وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمیشود ولی میزان اثربخشی کلی سازمان را افزایش میدهد [10]. از اینرو با توجه به اینکه رفتار سازمانی یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در اثربخشی کل سازمان میباشد، لذا ارائه مدلی برای مفهومسازی آن با فرآیندهای مدیریت دانش امری ضروری و واجب میباشد.
تا کنون مقالات زیادی به اثرپذیری فرآیند مدیرت دانش از رفتار سازمانی پرداختهاند [11] و[12] و[13]. در تمامی این مقالات به اثرات مثبت و منفی رفتار سازمانی بر موفقیت فرآیند مدیریت دانش در یک سازمان پرداخته شده است. هیچکدام از این مقالات به ارائه مدلی کاربردی و دقیق برای چگونگی تاثیرپذیری و مفهومسازی رفتار سازمانی نپرداختهاند و در همه آنها به ارتباط میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش پرداخته شده است. از اینرو ارائه مدلی برای تعیین ارتباط درست و موثر این دو عامل از ارزش زیادی برخوردار خواهد بود.
هدف اصلی این تحقیق، حل مساله ارائه و طراحی یک مدل رفتار سازمانی برای مدیریت دانش میباشد. راهحلی که برای این مساله مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از دادهها و اطلاعات گذشته سازمان و استخراج الگوهای مناسب رفتاری از میان آن یا به عبارت دیگر داده کاوی می باشد.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
باتوجه به اینکه دادهکاوی شامل دو حوزه اصلی توصیف (خوشهبندی) و پیشگویی (دستهبندی) میباشد، دادههای گذشته سازمان (شامل دادههای پروژههای قبلی که در واحدهای مختلف اجرا شده است مانند دادههای نرمافزار Microsoft Project، دادههای سیستم پرسنلی کارمندان، اعم از اطلاعات شخصی و سازمانی، دادههای اطلاعات حسابداری و حقوقی سازمان، دادههای ارزیابی واحدهای مختلف سازمان) در دو حوزه ذکر شده به الگوریتمهای دادهکاوی اعمال میشوند. برای مثال دادههای سیستم پرسنلی به الگوریتمهای خوشهبندی به عنوان ورودی، داده میشود و خروجی این الگوریتم، توصیفی از کارمندان میدهد که میتواند در قالب تفکیک کارمندان به تعداد خوشههای معین باشد. این خروجی میتواند در قالب شناسایی انواع مختلف کارمندان از نظر ویژگی های مختلف نیز تفسیر شود.
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
عصر دانایی محور که در آن دانش، بسان مهمتـرین سرمایه سازمانها محسـوب مـیشـود نیازمنـد رویکـرد متفاوت مدیریتی نسـبت بـه مسـائل سـازمان و کارکنـان است. تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به کارهای دانشـی موجب اهمیت یافتن روز افزون کاربرد مدیریت دانـش در سازمانها شده است. از این رو سـازمانهای موفـق بـه شـکل مستمری میزان تولید، نشر، تبـادل و بکـارگیری در بـین کارکنان خود را به وسیله روشهای مختلف، اندازهگیری و مورد ارزیـابی قـرار مـیدهنـد تـا از ایـن طریـق بتواننـد راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند [14].
دانش، موتور تولید کننده درآمـد و یـک دارایی مهم و استراتژیک برای سازمانها محسوب میشود. از اینرو، رشد روزافزون مشاغل بر پایه ایجاد و استفاده از دانش و همگرایی فنآوریهـای اطلاعـات و ارتباطـات، توجه کشورهای درحال توسعه به دانش، جهت کـاهش فاصـله علمـی، اقتصـادی و ... بـا کشـورهای توسـعه یافتـه را ضروری مـیسـازد [15].
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
از طرف دیگر، بیشـتر گروههایی کـه مطالعـات قـرن بیست ویکم را انجام میدهند، بر این اعتقـاد دارنـد کـه جهان در وضعیتی قرار دارد که در تـاریخ بشـر بیسابقه است. تغییرات نسبت به سالهای پـیش کـه سـالیان ثبات بوده، با نرخ فزایندهای در بیشتر نقـاط جهـان و در بیشتر زمینههای زندگی صورت میگیرد. بنابراین دنیای امروز و فردا، دنیای تغییر است؛ دنیایی که تنها عامـل بـا ثبات در آن خود تغییر است. از این رو سازمان برای اینکه با دنیای در حال دگرگونی سازگار گردد، باید از عهدهی ایـن تغییر و تحول برآید و مهارتهای جدید و نگـرشهـای تازه بهوجود آورد [16].
از این منظر فرهنگ سازمانی بـهعنـوان مشخصـهای کـه باعــث پیوسـتگی ســازمانهـا مــیشـود، شــناخته میشود و نه تنها یک عامل بسیار مهم است بلکه خود، مهمترین عامل است. فرهنگ میتواند ارتبـاط اتخـاذ تکنولـوژی و رشـد سازمانی را تقویت کنـد، مـیتوانـد یـک عامـل مهـم در استراتژی تولید باشد و میتواند نقش حیاتی در مشخص کردن موفقیت یا عدم موفقیت روابط بین سازمانی داشـته باشد.
بنـابراین وجــود یــک فرهنــگ ســازمانی کــه بتوانــد تغییرات را به خوبی مـورد حمایـت قـرار دهـد و همـواره سازمان را در مزیت رقابتی موفق نگه دارد در میان کارکنان سازمان ضروری به نظر میرسـد. چـرا کـه فرهنگ سازمانی یـک سـازمان، هویـت و شخصـیت آن سازمان میباشد و افراد ناخودآگاه مطابق با آن عمل مـیکننـد. چنانکـه نتـایج مطالعـات نشـان داده اسـت، یـک فرهنگ سازمانی ایستا و غیرمنعطف میتوانـد اشـتباهات نابود کنندهای را بهوجود آورد. همانگونه که بی توجهی به دانش و هدایت دانش سازمانی میتواند سـازمانهـا را از مزیت رقابتی خارج کند.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
به نظر میرسد برخی شرایط، موقعیتها و چالشها به موفقیت یا شکست نهایی فعالیت مدیریت دانش در سازمان منجر میشود، بنابراین، قبل از اینکه منابع کمیاب سازمان در چنین حوزه پرمخاطرهای سرمایهگذاری شود، مدیریت باید به دنبال ابزاری باشد تا ریسکپذیری مدیریت پروژه دانش را کاهش دهد و از نقش مثبت آن در اثربخشی سازمان مطمئن شود. در این راستا لزوم بررسی و ارائه مدلی برای روابط بین فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی برای بالابردن سطوح اطمینان در مدیریت بسیار ضروری و بحرانی حس میشود.
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
1-4 اهداف پژوهش
هدف آرمانی پژوهش، طراحی مدلی برای فرهنگ سازمانی، مبتنی بر مدیریت دانش در سازمان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی است. با ارائه این مدل بستری برای ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در سازمان فراهم میشود. هدف کلی این پژوهش پیشنهاد و طراحی مدل فرهنگ سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش سازمان با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی میباشد.
اهداف ویژهی این تحقیق نیز شناسایی پارامترهایی که بر اساس دانش گذشته از عملکرد کارکنان بهدست میآید و میتوانند بر روند یک فرآیند مدیریت دانش در سازمان موثر باشند، میباشد.
تغییر نحوه ارائه و اجرای فرآیندهای مدیریت دانش متناسب با فرهنگ سازمانی کارمندان، استخراج عوامل مثبت و منفی فرهنگ سازمانی در فرآیند مدیریت دانش، تعیین ضرایب ، وزن و اهمیت هریک از متغییرها و احصاء مدل تحقیق، سنجش سطح عملکرد فرهنگ سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در قلمرو مکانی تحقیق نیز از اهداف ویژهی این تحقیق میباشند.
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
1-5 سوالات پژوهش
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
چگونگی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمانهای ایران، سوال اصلی این تحقیق است. تعیین متغییرهای سنجش فرهنگ سازمانی، مشخص کردن گروه خوشهبندی و طبقهبندی متغییرهای سنجش فرهنگ، تعیین میزان وزن و ضرایب متغییرهای سنجش فرهنگ سازمانی و اینکه مدل نهایی شامل چه عوامل و متغییرهایی میباشد، از سوالات فرعی این تحقیق می باشد.
1-6 نوآوری تحقیق
با مرور ادبیات و پیشینه تحقیق پی بردیم در رابطه با فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش تحقیقات زیادی صورت گرفته است اما تاکنون هیچ یک از تحقیقات انجام شده به طور خاص به رابطهی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با استفاده از تکنیکهای کاوش داده و دادهکاوی دادههای گذشته خود سازمان مربوطه در سازمانهای ایران با استفاده از تحلیل آماری نپرداختهاند. از اینرو جدید بودن و نوآوری این تحقیق ثابت میگردد.
1-7 روش اجرا
در این پژوهش، جهت گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در روش کتابخانهای با مراجعه به کتابخانههای مختلف دانشگاهی و سازمانهای گوناگون، بانکهای اطلاعاتی، شبکه اینترنت و مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، اطلاعات و اسناد و مدارک سازمانی مورد نیاز گردآوری گردید. و در روش میدانی از مصاحبه و پرسشنامه ونمونهگیری و مطالعه جامعه آماری جهت آزمون مدل استفاده میشود.
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
در این تحقیق از روشهای آماری برای ارزیابی پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. سطح آمار توصیفی دادههای بهدست آماده از طریق جداول توزیع فراوانی، درصدها ومیانگین مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد.
برای اعمال تکنیکهای دادهکاوی و تجزیه و تحلیل دادهها، از ابزار RapidMiner [17] استفاده میشود که اکثر الگوریتمهای دادهکاوی را در دل خود دارد و به عنوان یک ابزار کاملا شناخته شده در حوزه دادهکاوی میباشد.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
1-8 متغییرهای پژوهش
فرهنگ سازمانی: فرهنگ واژهای فارسی و مرکب از دو کلمه «فر» و «هنگ» است. «فر» پیشوند و به معنای بالا بوده و «هنگ» از ریشه اوستایی سنگ به معنای کشیدن سنگینی و وزن است. معنای ترکیبی آنها نیز از نظر لغت به معنای بالا کشیدن و بیرون کشیدن است [18]. به عقیده تیلور فرهنگ مجموعه آموخته و پیچیده و نظام یافتهای از دانستنیها، هنرها، باورها، آیینها، حقوق و آداب و رسوم، منشا خوبیها و بسیاری چیزهاست که انسان از جامعه خودش کسب کردهاست. تعریف فرهنگ سازمانی در هیچ قالب مشخصی امکانپذیر نیست؛ به این معنا که تعریفی از آنکه به طور عام مورد پذیرش واقع شده باشد وجود ندارد. یکی از این تعاریف عبارت است از:
فرهنگ سازمان عبارت است از مجموعهای از ارزشها، باورها، درک و استنباط و شیوه تفکر و اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارد.
مدیریت دانش: به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینشها و تجارب در سازمان میباشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوختههای علمی بر این دو جزء اصلی بنا میشود:
1.فرایندهایی که این اندوختهها را مدیریت میکنند،
2.ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایههای علمی را آسان میکنند.
دادهکاوی: عبارت است از فرایند استخراج اطلاعات معتبر، از پیش ناشناخته، قابل فهم و قابل اعتماد از پایگاه دادههای بزرگ و استفاده از آن در تصمیمگیری در فعالیتهای تجاری مهم. اصطلاح دادهکاوی به فرایند نیمهخودکار تجزیه و تحلیل پایگاه دادههای بزرگ به منظور یافتن الگوهای مفید اطلاق میشود.
انجام پایان نامه ، انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام رساله دکتری ، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
1-9 نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق
حاصل این تحقیق ارائه مدلی پویا برای فرهنگ سازمانی یک سازمان است. منظور از پویایی مدل ارائه شده، تطبیق آن با الگوی رفتاری و اخلاقی کارکنان آن سازمان میباشد. این تطبیق میان مدل فرهنگ سازمانی با ویژگیها و صفات سازمان مورد نظر، با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی از دادههای گذشته سازمان به دست میآید. بهعبارت دیگر، از دادهکاوی برای ارائه مدل فرهنگ سازمانی پویا و متناسب با عملکرد سازمان استفاده شده است.
[1] Decision support system
[2] Document management system
[3] Business modeling system
[4] Search engines
[5] Workflow systems
[6] Information retrieval systems
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
[7] Database management technology
[8] Data warehouse
[9]